Recensie Erik Biemans

Erik Biemans (traject van januari 2017 – april 2017):

Ik ben al ruim 10 jaar gestopt met lange partijen schaken. Ondertussen speelde ik erg fanatiek op internet, maar verder dan 1-minute, 3-minute en 5-minute kwam ik niet. Ik vond het tijd om weer serieuzer te gaan schaken en weer lange partijen te spelen, maar iets hield me tegen. Wat wist ik niet zo goed. Daarom ben ik bij David begonnen met schaakcoaching.

In vier erg prettige gesprekken hebben we het gehad over mijn motivatie voor schaken. We zijn begonnen met mijn schaakpersoonlijkheid. Wat vind ik leuk aan schaken? Wanneer geniet ik van het spel en wanneer niet? Waarom ben ik begonnen met schaken? En waarom ben ik eigenlijk gestopt met lange partijen schaken?

David combineert in de gesprekken een ontspannen sfeer met persoonlijke ervaringen en sportpsychologie. Na het tweede gesprek was ik gemotiveerd genoeg om me op te geven voor de Grenke Chess Open in Karlsruhe. Negen (!) lange partijen in vijf dagen. We hebben het gehad over mijn doelstellingen en voorbereiding voor het toernooi. Dit heeft me geholpen om ontspannen en goed voorbereid naar het toernooi toe te werken. Tijdens het toernooi heb ik veel gedacht aan de tips die David me heeft gegeven. En ik was uiteindelijk niet alleen trots dat ik heb meegedaan en dat ik een erg goed toernooi heb geschaakt, maar vooral dat ik het weer leuk vond om lange partijen te spelen.

Pas tijdens de derde sessie hebben we een bord en stukken erbij gepakt en hebben we het gehad over schaaktechnische onderwerpen. Toen merkte ik dat ie het spelletje wel heel erg goed begrijpt en daar zijn inzichten over kan delen.

Mijn conclusie: David is niet alleen een erg goede schaker (2300+) en een goede gast, maar ook een erg goede schaakcoach die je kan helpen om je motivatie voor schaken terug te vinden. Een aanrader voor elke schaker!